Paleografie
Een paar dagen geleden had ik contact met een paleograaf. Een goede vriend van mijn broer, die op bezoek kwam, mag zich wel zo noemen, want hij gaat tot het uiterste, als hij een geschreven tekst uit vroeger tijd in handen krijgt, om te achterhalen wat er geschreven staat. Vroeger heb ik van professor Roelink op de VU zelf een aantal colleges in dat vak meegemaakt. Daar denk ik nog altijd dankbaar aan terug, omdat ik zelf ook graag een manuscript uit het verre verleden zo precies mogelijk bestudeer en analyseer en bovendien van puzzelen houd.
Onze gast ging het deze keer om een brief uit 1572 over het bezoek van Willem van Oranje aan de geuzen van Enkhuizen, geschreven door een notaris die daar getuigen van onderzocht. Er kwamen nogal wat (Latijnse) woorden in voor die ik kon helpen opsporen. Zoals: presentie, secreten, gecompareerd, requirant, rechtelijk…, enzovoorts. We deden nog een soort ontdekking: er moet in Enkhuizen vroeger een herberg geweest zijn die ‘Aemsfoert’ heette, waar de notaris zitting hield. We vroegen ons eerst af wat Amersfoort ermee te maken had, maar uit het verband bleek dat het om een achtercamerken van die herberg ging. Al met al: leuk, zo’n tijdje puzzelen.
Voetbal
Op 11 juni aanstaande begint het spektakel aan de overkant van de oceaan. Komende week is al de voorwedstrijd tegen Algerijë en natuurlijk zullen ‘we’ die alvast winnen om daarna met goede moed naar VS-Mexico-Canada te gaan. De juni-julimaanden staan voor velen van ons in het teken van Oranje. Laten we hopen dat daar een soort voorbeeldigheid vanuit gaat op het punt van sportiviteit en groepsgedrag. Als alles goed geregeld is en er met verantwoordelijkheid en waardering voor elkaars prestaties gesport wordt. Wie weet komt het wangedrag bij demonstraties dat we tegenwoordig in Holland meemaken dan mede daardoor onder sterkere algemene kritiek te staan: agressiviteit is immers het tegenovergestelde van sportiviteit en elkaar naar het leven staan is het tegendeel van iemands leven bevorderen. Sommigen zeggen: Oranje-gedoe en nationalisme moet je bestrijden, gelukkig zeggen anderen: elkaar uitdagen hoeft niet ten koste van elkaar te gaan.
Vakantie
Om me heen hoor ik nogal eens de vraag: Ga je nog op vakantie? Waar ga je heen? Er komt dan steeds een beetje een negatief gevoel bij me op dat ik vroeger niet had. Niet-op-vakantie hoorde er vroeger bij mij niet bij: ik mag dik tevreden zijn over de kansen die ik kreeg om veel landen op een of andere manier ter bezoeken: alleen, met vrienden of met een reisgroep. Maar de laatste tijd heb ik meer behoefte om juist niet de drukte van een vakantie mee te hoeven meemaken. Voor oudere mensen is lekker thuisblijven en alle tijd aan jezelf mogen besteden een positieve ervaring, vind ik. Misschien was het vroeger wel eens een vervelende ervaring als je niet naar je werk hoefde en om een of andere reden thuis moest blijven, maar lekker niksen in een huis met allerlei voorzieningen en mogelijkheden kan een mens ook een gezegend gevoel geven!
Piet
Gisteren schrok ik van een rouwadvertentie in de krant: Piet de Graaff overleden. Hij hoorde bij degenen die er hier in onze Hoorn-Noord-wijk helemaal bij hoorden. Hij had jarenlang voor zijn huis een soort vervoersaanhangwagen staan waar we altijd gebruik van mochten maken als we zoiets nodig hadden. En hij was altijd goed op de hoogte van het wijkgebeuren omdat hij alle plekken kende die hij met zijn fiets verkende. Hij groette iedereen die hij tegenkwam. Atie, zijn vrouw, vertelde: heus niet alleen de pasto(o)r! Toen we hier naast de pastorie een huis bouwden op het grasveld waar daar ruimte voor was, was hij er met zijn vrouw graag bij om de vorderingen gade te slaan en Atie heeft een prachtig fotoboek gemaakt van wat er allemaal bij kwam kijken. Echt een sociaal stel. Hij ruste in vrede!
Hoevinudie?
Er is een tijd van komen
en een tijd van blijven gaan.
(Mwah)