Verkiezingen – Buurtzorg – Gaza – JC ? – Hoevinudie?

Verkiezingen – Buurtzorg – Gaza – JC ? – Hoevinudie?

Verkiezing Tweede Kamer 29 oktober

Bij de koffie hebben we hier in deze dagen levendige gesprekken over de aanstaande verkiezingen (29 okt.). Ik verkeer nogal eens in gezelschap van a.s. kiezers die ongetwijfeld links zullen stemmen, waarbij ikzelf als een beetje rechts overkom. Dat komt omdat ik blij ben dat Nederland zoveel belastinggeld binnenkrijgt uit de handelseconomie, waardoor we in een zeer rijk land leven. ‘Maar de rijken worden er rijker en de armen armer.’ is dan het tegenwoord. Ik reageer dan maar met op te merken dat dat van de (toe)deling afhangt en die weer van de partijkeuze. Ook ik hoop dat Bontenbal over links gaat, maar hij is gelukkig natuurkundige en geen Sinterklaas.

Buurtzorg

Sinds kort heb ik vanwege mijn leeftijd steun van de plaatselijk Buurtzorg en 1Hoorn. Mede daardoor kan ik voorlopig thuis blijven wonen en ben ik dus een van de gevallen waar de vroegere regering optimistisch over was wat betreft de voorzieningen met de verzorgingshuizen en de bezuinigingen daarop. De inzet en de praktische instelling van mijn hulpkrachten vind ik bewonderingswaardig en ook het regelmatig contact dat ik daardoor met de ‘buitenwereld’ ervaar, waardeer ik ten zeerste. Ik hoor trouwens ook wel andere berichten. Bijvoorbeeld dat die bezuinigingen er niet kwamen om tegemoet te komen aan de zelfredzaamheidsbehoefte van gezonde ouderen maar omdat er te weinig personeel voor de verzorgings- en verpleeghuizen te vinden was. Dat laatste doet me ons afvragen of jongeren van tegenwoordig soms minder in zijn voor zo’n prachtig en sociaal (maar zwaar?) beroep.

Gaza

Rond wat er in Gaza aan de hand was (en is!) werd er in mijn achterban ook heftig gediscussieerd. Ikzelf kon me er niet toe zetten mee te applaudisseren voor Trump in de Knesset en bij de Arabieren. Vanwege tegenstrijdige gevoelens. Het tegenovergestelde daarvan voelde ik toen ik Sigrid Kaag beluisterde bij Buitenhof. Die betrok zichzelf en haar functie persoonlijk in de zich in Gaza afspelende ramp en maakte er allesbehalve een personalityshow van. Ik heb zelf indertijd -mijn studententijd- een korte periode in een kibboets geleefd en gewerkt en kan niet begrijpen dat de mensen van toen -Israeli en Palestijnen- die daar zo sociaal met elkaar omgingen en op samenwerking ingesteld waren, nu zijn opgevolgd door racisten die totaal tegenover elkaar zijn komen te staan en alleen door een buitenstaander met een hoop geld en wapens tot de orde konden worden geroepen. Homo homini lupus (Plautus)? Tijdelijk of ooit voorbij?

JC ?

Twee theologen hebben me de laatste tijd sterk beïnvloed. Den Heyer en Kuitert, intussen beiden overleden. Hun boeken gaan deskundig in op de ontwikkeling in de (west-europese?) christelijke kerk(en). Van Jezus naar Christus, daar komt het op neer. Bij mij persoonlijk ligt het andersom, maar bij de meeste mensen om mij heen heeft de grieks-latijnse Christus het gewonnen van de jood Jezus en de strijd daarover begon al toen Paulus en de evangelist Johannes een meer Griekse toon aansloegen in de eerste eeuw van onze jaartelling. Constantijn de Grote (met zijn Nicea) en Augustinus (met zijn erfzonde) deden het er het hunne toe en tijdens de hele middeleeuwentijd waren Grieks in het oosten en Latijn in het westen de voertaal van de kerken en de geleerden. Alleen eenvoudigen, kinderen en Jezuïeten hielden het bij Jezus en Joden moesten zich bekeren en hun eigen bijbel loslaten. Messiah werd omgedoopt tot Christus. Het ging voortaan om de christelijke kerk(en). Ik mocht er een concilie-priester van zijn. Inmiddels hebben de Verlichting, de scheiding van Kerk en Staat en de secularisatie velen doen afhaken. Zonder kerk kan het ook en geloven is een privé-kwestie. Wel schijnt er bij nogal wat jongeren -ook theologen- van deze eeuw -ik ben van de vorige!- belangstelling te zijn voor de ‘ontwikkeling’ van de christelijke cultuur in de loop de eeuwen waar men zich individueel of groepsmatig in verdiept. Beide bovengenoemde theologen volgden de kerkgeschiedenis van het begin tot in onze tijd en leveren inzicht in de verwording van de Jezus-opzet in de afgelopen eeuwen. Terug naar de joodse Jezus, maar niet die van Netanyahu, zou ik zeggen.

Hoevinudie?

Vader Weel: Voor-denken is waardevoller dan na-denken (zelfbedacht).
Moeder Weel: Denk aleer gij doende zijt en doende denk dan nog.
(Gezelle).