Welvaart?
We leven hier in een van de rijkste en best georganiseerde landen van de wereld. En misschien nog wel in het mooiste gedeelte daarvan. In de hoop dat onze extra-parlementaire regering een beetje zal bijdragen aan de waarmaking en handhaving daarvan. Beloften en voorlopigheden genoeg: voor de meesten enige inkomensverhoging, wat royalere pensioenen, welkome verhoging van de uitkeringen en soms enige terughoudendheid bij bezuinigingen. Maar aan de andere kant: boodschappen duurder, cultuur uitgeknepen, vervoer -algemeen en particulier- een schep erbovenop en winkels in het algemeen minder betaalbaar. Nou ja, andere mensen elders benijden ons ten zeerste. Logisch.
Vierdagen
Bij Van Dale vond ik als betekenis van ‘vieren’: de plechtigheden of feestelijkheden verrichten en in ere houden die bij iets horen’. Ik vind het een mooi woord waarin iets wordt uitgedrukt van ‘ruimte en vorm geven aan positieve gevoelens’. Soms erger ik me als de betekenis ervan wordt teruggebracht tot iets oppervlakkigs: prettig, fijn, vrolijk, mooi, smakelijk, lekker enz. alsof het iets materieels betreft en de diepere bedoeling ervan: gedenken, ontmoeten, zich bezinnen, vormgeven, zich verzoenen etc. kan worden ingeruild voor de buitenkant. Bijzondere, positieve dagen moet je vieren door ze in ere te houden en ruimte te laten aan de bezinning erop. Zinnige vierdagen!
Goede doelen
Is het u ook opgevallen dat er in de dagen vóór Sintermaarten, Advent, Sinterklaas, Kerstmis, Oud- en Nieuw en Jaarwisseling nogal wat bedelpost en reclame in de bus valt om ons over te halen goede doelen te steunen? Kennelijk zijn we dan in de juiste stemming -wintertijd?- om aan anderen te denken die het niet zo getroffen hebben als wijzelf in onze warme kamers en met gezellige avondjes voor de televisie of bij het kaartspel. Ik denk dan altijd: ze weten me weer te vinden. Zouden er op de achtergrond inderdaad deskundigen worden gebruikt om de juiste toon te vinden om ons te bewegen ons hart te roeren? Meestal zijn de toegestuurde afzenders wel betrouwbaar en probeer ik positief te reageren, maar ik vraag me wel eens af of de onkosten van al dat vaak uitgebreide drukwerk niet een overdreven kostenkost zijn die in mindering komt van de opbrengst. Of zullen ze dat ook via deskundigen hebben uitgezocht?
Unox-Unilever
Ik ben gewoon ’s avonds mijn warme maaltijd te beginnen met een glas wijn en wat nootjes en een bord soep. Uit een blik, want culinair ben ik een nul. Intussen voel ik me een aardig deskundige blikken-jezus, want niet in elke supermarkt verkoopt men bliksoep die aan mijn criteria voldoet. Soms erger ik me al als ik merk dat ik toch een blikopener nodig heb om de inhoud op mijn bord te krijgen. Maar afgezien daarvan keur ik de inhoud uiteindelijk op het punt van smaak, versheid, soort, zoutgehalte, hoeveelheid balletjes (indien van toepassing) en bewaarbaarheid-in-de-koelkast. Enige tijd geleden heeft men de goulashsoep van de Lidl veranderd door er minder vlees en meer pastavlokken in te verwerken. Mij zijn ze daardoor als klant kwijt. De tomatensoep van Unox is -tot nu toe- lekker en goed gevuld met balletjes, maar ik houd mijn hart vast nu Unilever zich ervan heeft teruggetrokken. Dan maar wat meer champignonsoep van ‘Gewoon’!
Hoevinudie?
Weer eens een van Erasmus: Wie niet af en toe niets doet, is geen vrij mens.